Verksamheten i Köpmanholmen

Vi är en ideell förening som arbetar för Nätrabygden och dess kulturarv. Förutom Nätra Hembygdsgård äger och driver vi också Köpmanholmens Bruksmuseum med Ringarbönninga vid Herrgårdsparken.

Som ett komplement till Hembygdsgården växte tanken om ett bruksmuseum på 1950-talet. 1970 skänkte Ncb den s.k. smedsbostaden till hembygdsföreningen. Vår verksamhet i Köpmanholmen består idag av Bruksmuseet, Ringarbönninga och kontoret som är beläget i en av Herrgårdsflyglarna. Här bjuder vi på kultur, historia, guidning och gott fika. I anslutning finns Herrgårdsparken, en skulpturpark som drivs av Örnsköldsviks kommun och Nätterlundsstiftelsen. Här nedan ser du delarna i vår verksamhet i Köpmanholmen.

För att hitta mer information om respektive verksamhet klicka på de röda knapparna.

Ringarbönninga

2007 testamenterade Mikko Anderson ett stort kapital som idag förvaltas av en stiftelse. Från såväl styrelsen i Nätra Hembygdsförening som allmänheten kom tankar om nya Ringarbönninga. En återuppbyggnad av den arbetarbostad som gått under namnet Ringarbönninga eller Ringar-bynningen. Namnet kommer sig av att det på 1800-talet ringdes till måltidsrast för sågverksarbetarna från en vällingklocka, som då fanns uppe på husets ena gavel. I samband med sågverkets nedläggning 1977 tappade huset sin funktion. 1981 sålde Ncb huset för 500 kr för nedmontering och det transporterades bort från Köpmanholmen. Nu står äntligen huset på plats igen, till stor glädje för orten Köpmanholmen.

Med en touch av svunna tider, så driver vi ett Café i herrgårdsklass. Vi visar utställningar på andra våningen. I Ringarbönninga kan du hålla konferens, möten, företagskickoff, bröllop, födelsedagsfirande, kurser, dop/namngivning och andra sammankomster.

Klicka på knapparna här nedan och utforska vad vi har att erbjuda.

Ringarbönninga Köpmanholmen

Bruksmuseet

Bruksmuseet var länge utgångspunkten för vår verksamhet i Köpmanholmen.  Idag är det en del av vår utställningsverksamhet. Den f.d. smedsbostaden, "Bläckhornet", är inredd på ett sådant sätt som den kan ha varit inredd under bruket glansdagar. Här ser ni hur det kan ha varit att bo i Köpmanholmen. Det finns även pärmar med bilder att bläddra i. Dessa bilder är tagna ur vårt fotografiska arkivmaterial. Här kan man även få guidning av vår lokalhistoriker. Vi håller Bruksmuseet öppet dagligen under sommaren.

Köpmanholmens Bruksmuseum

Herrgårdsflyglarna/Kontoret

Uppförda på 1870-talet i samband med dåvarande förvaltarbostaden, som blev Köpmanholmens Herrgård. Den blev något av ett kulturcentrum under direktörsparet Theodor och Ingeborg Hedbergs tid på 1900-talet.
Familjeföretaget Forss AB såldes 1964 till Ncb, paret Hedberg bodde kvar på Herrgården till sin bortgång 1966 och därefter revs huvudbyggnad, ladugård och växthus 1971. Dock behölls flyglarna.

I flyglarna bodde Herrgårdens tjänstefolk, bland annat trädgårdsmästaren i den västra flygeln.

2021 fick hembygdsföreningen möjlighet att inköpa fastigheten med Herrgårdsflyglarna, och 2022 flyttades kontoret från Sågvägen 6 till den västra flygeln. Minnesstenen över disponent Gustaf Hedberg har även flyttats till sin ursprungliga plats på tomten.

Herrgårdsflyglarna Köpmanholmen kontor Nätra Hembygdsförening

Herrgårdsparken

I anslutning till Bruksmuseet och Ringarbönninga ligger Herrgårdsparken som drivs av Örnsköldsviks kommun. Nätra Hembygdsförening erbjuder guidningar i Herrgårdsparken. .

Herrgårdsparken i Köpmanholmen är en natur- och konstpark mitt i navet av High coast art valley. Ett populärt besöksmål för alla åldrar. Här möter orörd natur den anlagda parkmiljön, i kombination med konst, djurliv och spår av industrihistoria. En del av parken kallas ”Barnens världs” där du kan göra många spännande upptäckter. Spana efter både småfolk och stora troll. I parken hittar du även en önskebrunn, allé och brygga, en fjärilsrabatt och försöksodling.

Vill du gå runt hela parken tar promenaden ungefär en timme. Längs promenadstråket finns bänkar och grillplatser. Kommer du med båt kan du angöra vid Herrgårdsparkens brygga via Sanningssundet.

Herrgårdsparkens historia är spännande och tar oss flera hundra år tillbaka i tiden. I hela parken finns historien om sågverksindustrin, herrgården, parken och familjen Hedberg presenterad i text och bild.